,,Arta
educaţiei ,nu este altceva decât cunoaşterea mijloacelor potrivite pentru a
forma corpuri mai robuste şi mai puternice, spirite mai luminate şi suflete mai virtuoase.’’
HELVETIUS
De ce are
nevoie copilul meu ? Educaţia prin iubire
De multe ori ne
întrebăm dacă eşecul în educaţia copiilor noştri este efectul unei prea mai iubiri
şi a unei mari îngăduinţe. Pentru a se dezvolta constant şi sănătos în existenţa
lui un copil are nevoie de o relaţie sănătoasă şi permanentă cu adulţii care
ţin cu adevărat la ei. În toate relaţiile interumane faptele sunt mai grăitoare
decât vorbele. Puţini copii se simt cu adevărat iubiţi de părinţi pentru ca
iubirea şi afecţiunea trebuie
demonstrată nu doar afirmată şi presupusă. Copiii vin pe lume cu anumite
capacităţi comportamentale şi emoţionale, mai târziu învaţă să comunice verbal.
Aceasta presupune să ne manifestăm iubirea faţă de copil atât pe căi emoţionale
cât şi comportamentale. Ceea ce îl determină pe copil să se simtă iubit se
bazează pe ceea ce facem şi mai puţin pe ceea ce spunem chiar dacă ne exprimăm
verbal iubirea în fiecare zi. Cum să facem acest lucru sau de ce nu este
suficient ce îi oferim zilnic ? Vremurile s-au schimbat, copiii s-au
schimbat şi odată cu acestea modalitatea în care le putem satisface nevoile
emoţionale.
Copilului nu îi sunt suficiente o îmbrăţişare,
un pupic pe frunte sau obraz. Arsenalul nostru de dragoste trebuie să
includă acele întâlniri directe care sa-i dea de înţeles copilului că îl
iubiţi: o mângâiere pe umăr sau pe spate, o mână în păr şi de ce nu un
scărpinat pe spate sau un ghiont uşor între coaste “ca între băieţi”, şi
altele. Acest tip de afecţiune- întâmplătoare, frecventă sau adecvată- este un
dar foarte preţios pentru copil alături de menţinerea contactului vizual. Modalităţile
de a menţine contactul vizual îi oferă senzaţia că eşti doar cu el chiar când
sunt şi alţii de faţă: o privire mai intensă, un semn făcut cu ochiul, un zâmbet
larg urmat de acel semn de apropiere al mâinii de obraz “aşa cum numai tu şi el
v-aţi obişnuit”. Nimic nu e gratuit şi nefolositor pentru simplul motiv că se
creează o relaţie specială, trainică, de care copilul are o nevoie disperată
pentru a face faţă realităţilor vieţii, pentru a se pregăti spre viitor.
Un element
vital este iubirea necondiţionată- baza unei relaţii sincere şi solide cu un copil. Pornind de la aceasta bază existenţa unui
echilibru necesar între prea aspru, prea indulgent şi răbdător, pentru că doar
iubirea necondiţionată pune pe primul loc nevoile copiilor. Spre deosebire de
adult copilul nu este capabil să iubească necondiţionat sau să manifeste
asemeni unui adult sentimentul iubirii reciproce. Singura preocupare a copilului
este să se simtă el iubit. Fiind neformat, el iubeşte axându-se pe
sine. El iubeşte instinctiv şi tot instinctiv îşi cunoaşte propria nevoie de a
fi iubit. Copilul testează de la sine iubirea părinţilor prin comportamentul
său, mai ales când simte că este neglijat din punct de vedere emoţional. Dacă părinţii nu înţeleg cum
iubeşte copilul, vor fi total dezorientaţi şi exasperaţi când acesta nu se va comportă aşa cum au
sperat ei. De multe ori copilul se poartă urât pentru că cerşeşte un răspuns pozitiv la o
întrebare:”Mă iubeşti?”.
Ross Campbell consideră că eşecul în educaţia
copiilor noştri vine din faptul că nu ştim să ne punem corect o serie de
întrebări. Prima dintre ele nu este:”Ce aş putea face să pot corecta comportamentul
acestui copil?” ci ”Care este nevoia imediată a copilului meu?”. Din experienţa
proprie am observat că e mult mai uşor să formezi un copil atunci când se simte
iubit sincer. Comportamentul nedorit nu
trebuie ignorat şi aceasta se observă foarte bine atunci când problema este
produsă de ceva fizic. Greşeala nu se poate scuza de la sine, părintele trebuie
să găsească o cale de mijloc pentru a corecta: nici prea permisiv, nici prea
aspru, dar consecvent în acţiunile legate de copil. Când copilul este scăpat de
sub control şi devine sfidător sau provocator la adresa autorităţii părinteşti,
trebuiesc folosite mijloace de control mai adecvate. În multe case, anumite
probleme comportamentale nedorite pot duce la necesitatea impunerii unor limite
drastice şi uneori chiar pedepse...
Sunt cinci căi de
control asupra comportamentului: cerinţe
şi ordine, manipulări fizice blânde, pedepse şi modificări comportamentale.
Două sunt pozitive şi e bine să le folosiţi cât mai des posibil, două sunt negative şi trebuiesc folosite doar
ocazional, una este neutră şi trebuie utilizată cu grijă.





Ross Campbell consideră că
materia primă este”sentimentul de vinovăţie”. Când vă iertaţi copiii, în momentele în care
le pare sincer rău de felul în care s-au purtat, îi învăţaţi să ierte la rândul
lor, iar prin puterea exemplului îi
pregătiţi să fie în stare să ierte. Mai mult se consideră că, atunci când are
remuşcări sincere faţă de cea ce a greşit, simte o iubire copleşitoare faţă de
părinţi şi au ocazia să se apropie şi
mai mult de aceştia.
Călăuzirea copilului
spre ce e bine în viaţă este un lucru
mult mai important decât pedeapsa pentru greşelile sale. Disciplina înseamnă formare iar părinţii au
datoria să-i iubească mai întâi sincer pe copii şi apoi să le asigure toate
datele necesare formării de-a lungul
anilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu