GRĂDINIŢA,
FAMILIA ŞI COMUNITATEA – PARTENERI ÎN EDUCAŢIE
Funcţia centrală a educaţiei
este aceea de formare şi dezvoltare permanentă a personalităţii individului cu
scopul integrării sociale optime. Omul este în permanentă interacţiune cu
factorii sociali ai existenţei sale.
În această interacţiune, el
asimilează normele şi valorile societăţii, modelele sociale de comportament,
mijloacele sociale de comunicare umană. Prin aceasta, el este pregătit pentru
viaţa socială, pentru asumarea unor roluri şi responsabilităţi. Acest proces se
realizează de-a lungul diferitelor etape de viaţă, în cadrul unor forme
specifice de activitate socială şi în cadrul specific al unor instituţii
sociale: familia, grădiniţa, şcoala, instituţiile culturale, dar şi împreună cu
întregul sistem al mijloacelor moderne de informare şi influenţare.
Procesul de integrare în
societate începe în familie din timpul copilăriei mici, când intervin primele
contacte sociale şi experienţe de viaţă (socializarea primară sau socializare
de bază), şi continuă de-a lungul vieţii omului, odată cu dobândirea unor
statusuri şi roluri succesive (socializare continuă sau secundară).
Primele deprinderi de viaţă
sănătoasă ale copilului sunt dezvoltate în familie (deprinderi igienice, de
alimentaţie sănătoasă), acestea constituie suportul dezvoltării ulterioare şi
îşi pun amprenta asupra întregii personalităţi.
Tot în familie, copilul îşi
însuşeşte limbajul. Volumul, calitatea vocabularului, corectitudinea exprimării
depinde de modelele oferite de părinţi, de felul în care aceştia
interacţionează şi îi solicită pe copii.
În familie se formează cele mai
importante deprinderi de comportament: respectul, politeţea, cinstea,
sinceritatea, ordinea, răbdarea etc. În realizarea acestor sarcini, modelul
parental ajută cel mai mult, părinţii oferind copilului exemple de
comportamente în diferite contexte. De la părinţi, cei mici vor învăţa să
aprecieze ce e bine şi ce e rău, ce e drept şi ce e nedrept, ce e frumos şi ce
e urât în comportamente.
Activitatea educativă din
grădiniţă nu poate fi izolată, separată de alte influenţe educative ce se
exercită asupra copilului şi mai ales, de cea din familie. Educaţia trebuie să
se manifeste permanent ca o acţiune coerentă, complexă şi unitară a grădiniţei
şi familiei.
La intrarea în grădiniţă,
părinţii sunt cei care deţin toate informaţiile legate de copil: stare de
sănătate, obiceiuri alimentare, particularităţi de învăţare, mod de comportare,
probleme în dezvoltare etc.
În acelaşi timp, grădiniţa, ca
prima instituţie care se conduce după principii şi metode ştiinţifice, deţine
mijloace specifice pentru valorificarea potenţialului fizic şi psihic al
fiecărui copil. Îmbinarea în parteneriat a informaţiilor deţinute de părinţi cu
cele ale grădiniţei trebuie să fie în beneficiul copilului.
Termenul de parteneriat
presupune realizarea unei alianţe pentru atingerea unor obiective comune.
Pentru ca parteneriatul să funcţioneze este nevoie de respect, încredere
reciprocă, consens cu privire la scopurile acţiunii şi strategiilor de atingere
a acestora şi de asumarea în comun a drepturilor şi responsabilităţilor.
Parteneriatul dintre grădiniţă
şi familie reprezintă o primă experienţă relaţională şi de colaborare a
părinţilor cu persoanele profesioniste în domeniul educaţiei. Cei mai mulţi
părinţi manifestă deschidere, dorinţă de a colabora cu personalul grădiniţei,
dar se poate întâmpla ca realizarea unui parteneriat să fie împiedicată de
atitudini necorespunzătoare ale fiecăruia dintre cei implicaţi.
În crearea parteneriatului
între grădiniţă şi familie este bine să ne amintim că în viaţa copilului şi a
familiei lui orice angajat al instituţiei este important: portarul poate fi ca
vecinul care-i salută cu un zâmbet în fiecare dimineaţă, bucătăreasa, bunica ce
pregăteşte cele mai grozave mâncăruri, îngrijitoarea, ca sora mai mare care-i
ajută pe cei mici să-şi îmbrace pijamaua, iar educatoarea poate fi persoana
care le este întotdeauna un sprijin. Fiecare, prin specificul muncii sale, prin
felul îşi îndeplineşte atribuţiile şi prin modul în care colaborează cu
familia, influenţează dezvoltarea copilului.
Educaţia copilului este o acţiune care presupune
schimb de experienţe, de competenţe şi valori între toţi adulţii care îl susţin
în dezvoltare şi cu care acesta intră în contact. Acest lucru presupune ca
parteneriatul educaţional dintre familie şi grădiniţă să se extindă şi către
comunitatea care le include.
Parteneriatul educaţional se
realizează între:
Ø
Agenţii educaţionali (copii,
părinţi, personalul grădiniţei, specialişti în probleme de educaţie: psihologi,
consilieri psiho-pedagogi, logopezi, terapeuţi etc.);
Ø
Instituţii ale educaţiei
(familie, grădiniţă, şcoală, centre comunitare, cluburi sportive, cluburi ale
copiilor etc.);
Ø
Membrii ai comunităţii cu
influenţă asupra dezvoltării copilului (medici, reprezentanţii primăriilor, ai
Poliţiei, ai bisericii, ai Direcţiilor regionale de protecţie a copilului
etc.);
În orice parteneriat
educaţional este important să fie implicaţi copiii, iar activităţile
desfăşurate să fie în beneficiul acestora.
În funcţie de specificul
comunităţii în care se află grădiniţa, se pot realiza parteneriate cu:
instituţii sanitare, în susţinerea unor
activităţi care au ca scop creşterea şi dezvoltarea tuturor
membrilor comunităţii;
Ø
asociaţiile nonguvernamentale ,
pentru rezolvarea unor probleme de ordin social;
Ø
parteneri privaţi care pot
sprijini grădiniţa cu fonduri materiale sau prin activităţi de voluntariat;
Ø
mass-media, pentru promovarea
imaginii grădiniţei, pentru promovarea ideilor noi, valorilor etc.
Prin crearea parteneriatului
grădiniţă–familie–comunitate copiii câştigă un mediu de dezvoltare mai bogat,
între participanţi se creează relaţiile pozitive şi fiecare îşi va dezvolta
sentimentul coeziunii sociale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu