CE ANUME ÎNVAŢĂ COPILUL TĂU?
Dacă un copil trăieşte
în mijlocul criticilor,
învaţă şi el să condamne.
Dacă trăieşte într-o
lume ostilă,
învaţă să se războiască.
Dacă trăieşte
înconjurat de fricoşi,
învaţă şi el să se teamă.
Dacă un copil trăieşte
în veşnică milă,
învaţă să se autocompătimească.
Dacă trăieşte
între cei ce l-au râs,
învaţă să fie timid.
Dacă un copil
trăieşte între geloşi,
învaţă ce este invidia.
Dacă un copil
trăieşte în veşnice învinovăţiri,
învaţă să se simtă vinovat.
Dacă un copil
trăieşte în încurajare,
învaţă să aibă încredere.
Dacă un copil
trăieşte între cei înţelegători,
învaţă şi el să fie răbdător.
Copilul care este
lăudat,
învaţă
la rându-i să aprecieze.
Dacă un copil trăieşte
înconjurat de iubire,
învaţă şi el să iubească.
Dacă un copil
trăieşte între cei ce-l aprobă,
învaţă să se placă şi pe sine însuşi.
Dacă cei din
preajmă îi acordă recunoaştere,
copilul
învaţă că e bine să ai un scop.
Dacă trăieşte într-un mediu ce dăruieşte,
copilul învaţă ce este generozitatea.
Dacă un copil trăieşte între cei cinstiţi şi
sinceri,
învaţă ce înseamnă adevărul şi dreptatea.
Dacă copilul trăieşte sentimentul siguranţei,
învaţă să aibă încredere în sine.
Dacă un copil trăieşte înconjurat de prieteni,
învaţă
că este plăcut să trăieşti în această lume.
Dacă sufletul tău este senin,
copilul tău va câştiga pacea minţii.
(Dorothy
Low Nolte - 1954)
Copiii mici sunt
extrem de impresionabili. Felul în care sunt trataţi determină modul în care ei
se vor comporta. Când lucrăm cu copiii, în calitate de educatoare, avem o
responsabilitate deosebită şi foarte importantă.
SĂ FIM BLÂNDE CU
COPIII! Să-i tratăm cu respect! Orice persoană, fie ea chiar un prichindel are
dreptul să se simtă demnă şi de valoare.
SĂ FIM CORECTE FAŢĂ
DE COPII! Să răspundem la întrebările lor cu onestitate şi în conformitate cu
vârsta lor. Dacă nu intenţionăm să îndeplinim o promisiune nu trebuie să
promitem. Sentimentul de siguranţă al copilului vine din răbdarea şi căldura cu
care-l înconjurăm pe copil, transmiţându-i totodată sentimentul de stabilitate.
O ambianţă fizică
ordonată, furnizarea de obiecte familiare, un orar realist, cu momente repetate
regulat (rutine), informarea copiilor despre ceea ce urmează să se întâmple mai
departe şi ceea ce se aşteaptă din partea lor oferă copiilor un sentiment al
securităţii şi continuităţii.
Disciplina implică
ghidarea şi direcţionarea comportamentului. Dacă stabilim reguli sau anumite
comportamente obligatorii, trebuie să fim ferme şi consecvente în respectarea
lor.
Nu este de ajuns
dojana adresată copilului.Trebuie să-l călăuzim către modalităţi acceptabile de
acţiune. Când un copil num se poartă cum se cuvine, lucrul cel mai înţelept
este de a condamna fapta nu copilul.
Niciodată să nu
facem de ruşine un copil certându-l în faţa colegilor săi, este bine să vorbim
separat cu el.
Este bine să
îndrumăm copiii prin afirmaţii pozitive, să le spunem ce să facă în loc de ce
să nu facă.
Copiii mici au
nevoie de libertate dar de o libertate între anumite limite. Să le dăm
posibilitatea să facă alegeri astfel încât ei să poată începe să înveţe să ia
decizii. Există situaţii în care nu este posibilă nici o alegere. Dacă nu avem
intenţia de a permite alegeri să nu tentăm copiii prin a le oferi alternative.
Când vorbim
copiilor trebuie să o facem cu o voce prietenoasă, blândă. Răbdarea noastră,
buna dispoziţie şi dragostea pentru copii-toate vor fi transmise în mod natural
copiilor, prin comportamentul nostru.
Să le arătăm
copiilor cât sunt de importanţi pentru noi. Fiecare copil în parte are nevoie
să simtă că educatoarea are grijă de el.
Pentru părinţi
copilul este sursă de bucurie, pentru naţiune el este promisiune şi viitor. Şi
părinţii şi naţiunea nutresc speranţe şi vise pentru copiii lor şi îşi pun
întreaga încredere în noi educatoarele.
Copiii au şi ei propriile
speranţe şi vise,iar dacă nu sunt împiedicaţi, ei vor învăţa şi le vor împlini.
Să cultivăm aceste
speranţe cu înţelepciune. Nimeni nu poate garanta viitorul, dar cel puţin, pe
parcursul timpului în care avem grijă de aceşti copii, depinde numai de noi să
le oferim cunoştinţele, oportunităţile de dezvoltare şi căldura la care fiecare
dintre ei are dreptul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu