,,Arta
educaţiei ,nu este altceva decât cunoaşterea mijloacelor potrivite pentru a
forma corpuri mai robuste şi mai puternice, spirite mai luminate şi suflete mai virtuoase.’’
HELVETIUS
De ce are
nevoie copilul meu ? Educaţia prin iubire
De multe ori ne
întrebăm dacă eşecul în educaţia copiilor noştri este efectul unei prea mai iubiri
şi a unei mari îngăduinţe. Pentru a se dezvolta constant şi sănătos în existenţa
lui un copil are nevoie de o relaţie sănătoasă şi permanentă cu adulţii care
ţin cu adevărat la ei. În toate relaţiile interumane faptele sunt mai grăitoare
decât vorbele. Puţini copii se simt cu adevărat iubiţi de părinţi pentru ca
iubirea şi afecţiunea trebuie
demonstrată nu doar afirmată şi presupusă. Copiii vin pe lume cu anumite
capacităţi comportamentale şi emoţionale, mai târziu învaţă să comunice verbal.
Aceasta presupune să ne manifestăm iubirea faţă de copil atât pe căi emoţionale
cât şi comportamentale. Ceea ce îl determină pe copil să se simtă iubit se
bazează pe ceea ce facem şi mai puţin pe ceea ce spunem chiar dacă ne exprimăm
verbal iubirea în fiecare zi. Cum să facem acest lucru sau de ce nu este
suficient ce îi oferim zilnic ? Vremurile s-au schimbat, copiii s-au
schimbat şi odată cu acestea modalitatea în care le putem satisface nevoile
emoţionale.
Copilului nu îi sunt suficiente o îmbrăţişare,
un pupic pe frunte sau obraz. Arsenalul nostru de dragoste trebuie să
includă acele întâlniri directe care sa-i dea de înţeles copilului că îl
iubiţi: o mângâiere pe umăr sau pe spate, o mână în păr şi de ce nu un
scărpinat pe spate sau un ghiont uşor între coaste “ca între băieţi”, şi
altele. Acest tip de afecţiune- întâmplătoare, frecventă sau adecvată- este un
dar foarte preţios pentru copil alături de menţinerea contactului vizual. Modalităţile
de a menţine contactul vizual îi oferă senzaţia că eşti doar cu el chiar când
sunt şi alţii de faţă: o privire mai intensă, un semn făcut cu ochiul, un zâmbet
larg urmat de acel semn de apropiere al mâinii de obraz “aşa cum numai tu şi el
v-aţi obişnuit”. Nimic nu e gratuit şi nefolositor pentru simplul motiv că se
creează o relaţie specială, trainică, de care copilul are o nevoie disperată
pentru a face faţă realităţilor vieţii, pentru a se pregăti spre viitor.
Un element
vital este iubirea necondiţionată- baza unei relaţii sincere şi solide cu un copil. Pornind de la aceasta bază existenţa unui
echilibru necesar între prea aspru, prea indulgent şi răbdător, pentru că doar
iubirea necondiţionată pune pe primul loc nevoile copiilor. Spre deosebire de
adult copilul nu este capabil să iubească necondiţionat sau să manifeste
asemeni unui adult sentimentul iubirii reciproce. Singura preocupare a copilului
este să se simtă el iubit. Fiind neformat, el iubeşte axându-se pe
sine. El iubeşte instinctiv şi tot instinctiv îşi cunoaşte propria nevoie de a
fi iubit. Copilul testează de la sine iubirea părinţilor prin comportamentul
său, mai ales când simte că este neglijat din punct de vedere emoţional. Dacă părinţii nu înţeleg cum
iubeşte copilul, vor fi total dezorientaţi şi exasperaţi când acesta nu se va comportă aşa cum au
sperat ei. De multe ori copilul se poartă urât pentru că cerşeşte un răspuns pozitiv la o
întrebare:”Mă iubeşti?”.
Ross Campbell consideră că eşecul în educaţia
copiilor noştri vine din faptul că nu ştim să ne punem corect o serie de
întrebări. Prima dintre ele nu este:”Ce aş putea face să pot corecta comportamentul
acestui copil?” ci ”Care este nevoia imediată a copilului meu?”. Din experienţa
proprie am observat că e mult mai uşor să formezi un copil atunci când se simte
iubit sincer. Comportamentul nedorit nu
trebuie ignorat şi aceasta se observă foarte bine atunci când problema este
produsă de ceva fizic. Greşeala nu se poate scuza de la sine, părintele trebuie
să găsească o cale de mijloc pentru a corecta: nici prea permisiv, nici prea
aspru, dar consecvent în acţiunile legate de copil. Când copilul este scăpat de
sub control şi devine sfidător sau provocator la adresa autorităţii părinteşti,
trebuiesc folosite mijloace de control mai adecvate. În multe case, anumite
probleme comportamentale nedorite pot duce la necesitatea impunerii unor limite
drastice şi uneori chiar pedepse...
Sunt cinci căi de
control asupra comportamentului: cerinţe
şi ordine, manipulări fizice blânde, pedepse şi modificări comportamentale.
Două sunt pozitive şi e bine să le folosiţi cât mai des posibil, două sunt negative şi trebuiesc folosite doar
ocazional, una este neutră şi trebuie utilizată cu grijă.
Formularea cerinţelor este cea mai bună cale de
dezvoltare a unei relaţii bazate pe iubire. Cand formulăm cerinţa ( pe un ton
mai ridicat şi cu o inflexiune a vocii transformând-o într-un fel de
întrebare/nu poruncă) transmitem o mulţime de informaţii nonverbale către
copil: “Respect faptul că tu ai o părere, îţi respect sentimentele însă mă
aştept să-ţi asumi răspunderea propriului comportament”. Copilul astfel educat se bucură de avantajul unei educaţii
proactive, simţindu-se într-un parteneriat cu părinţii îşi modelează
comportamentul. Astfel, nefiind un comportament permisiv, copilul îşi va
respecta părintele care nu renunţă la autoritate, frica lui nu se transformă în
mânie şi resentimente.
În ceea ce priveste ordinele, care sunt o cale negativă de control asupra
comportamentului, nu trebuiesc folosite decât în cazul în care nu funcţioneaza
sistemul cerinţelor. Folosind un ton agreabil ne exprimam o dorinţă astfel utilizarea
ocazională a ordinelor va fi mai eficientă (decât dacă vom formula un ordin pe
ton ridicat şi cu inflexiunea finală coborâtă la sfârşitul frazei). Păstrarea
unei atitudini agreabile, dar ferme nu numai că va menţine autoritatea, chiar o
întăreşte, (îi câştigaţi în acelaşi timp autoritatea, respectul, iubirea şi
recunoştinţa).
Manipularea
fizică blândă este o cale eficientă la copiii mici, ea
poate permite să fiţi pozitivi în ceea ce faceţi. Luând copilul uşor în braţe
îi explicaţi că a avut un comportament indezirabil şi încercaţi
să aflaţi de la el dacă a înţeles ce efecte negative poate avea acel
comportament. Copilul ştie exact ce se întâmplă, îşi dă seama că “aţi fi putut
să fiţi răi”, dar aţi ales blâdeţea şi iubirea.
Pedeapsa
este a patra cale de abordare a comportamentului
copilului, este cea mai negativă şi mai dificil de administrat. O pedeapsă
eficientă pentru un copil poate să nu însemne
nimic pentru un adult deci părintele trebuie să aleagă o pedeapsă potrivită
pentru vârsta şi nivelul de dezvoltare a copilului. Mai întâi pedeapsa să fie
pe măsura delictului, având în vedere că ei sunt foarte preocupaţi de
corectitudine. Dacă părinţii au fost prea îngăduitori în alegerea pedepsei sau
fac diferenţe de la un copil la altul, înteleg ca au şansa să scape fără să
păţească mare lucru. Dacă părinţii sunt prea aspri, în momentul în care vor apărea
probleme cu adevarat importante- la preadolescenţă, nu le va mai ramâne mare
lucru.Bătaia ca pedeapsă este
o formă de pedeapsă controversată. Niciun tip de pedeapsă nu este perfect chiar
şi bătaia are categoric aspecte pozitive şi negative. Pozitiv este efectul
instantaneu însă îşi pierde efectul pe
măsură ce copilul creşte. Bătaia este indezirabilă chiar dacă este dată de cei
mai buni părinţi. Când părintele este
prost dispus sau supărat ea poate scapa
uşor de sub control şi poate deveni o formă de abuz mai ales că sunt efecte
care rămân pe termen lung: durerea fizică produsă de o palmă (poate dura zile) ca
şi teama emoţională, cel mai grav este că resentimentul şi sentimentul de
respingere pot fi de lungă durată. Într-un mediu în care copilul nu se simte
suficient de iubit pedeapsa corporală face ca relaţia părinte-copil să devină
şi mai proastă. Să depinzi de pedeapsa corporală ca principală metodă de
disciplină, înseamnă să consideri că disciplina înseamnă doar pedeapsă. Dacă disciplina
înseamnă formarea copilului în direcţia în care trebuie, cu cât copilul este
mai bine disciplinat, cu atât mai puţin va fi nevoie de pedepse. Din experienţa
proprie am tras concluzia că odata ce părintele învaţă alte căi pozitive şi eficiente de formare a copilului, bătaia
nu mai este necesară.
Modificarea
comportamentului este cea de-a cincea cale de a deţine
controlul asupra comportamentului copilului. Ea presupune introducerea unui
element pozitiv în mediul copilului sau excluderea unui element pozitiv iar în
ultimă instanţă a folosirea unui element negativ- pedeapsa. Copiii trebuie să
se identifice cu părinţii pentru a accepta sfaturile lor fără resentimente,
ostilitate sau împotrivire. Modificarea comportamentală poate fi folosită, dar
cu zgârcenie, pentru că implică “condiţia”-
copilul primeşte răsplata doar când se comportă într-un anumit fel- ea nu se
ocupă de nevoile emţionale ale copilului şi nu transmite acea iubire
necondiţionată de care copilul are nevoie. Există momente în care copilului îi
pare cu adevărat rău, aceasta înseamna că acesta are o conştiinţă vie şi
sănătoasă.
Ross Campbell consideră că
materia primă este”sentimentul de vinovăţie”. Când vă iertaţi copiii, în momentele în care
le pare sincer rău de felul în care s-au purtat, îi învăţaţi să ierte la rândul
lor, iar prin puterea exemplului îi
pregătiţi să fie în stare să ierte. Mai mult se consideră că, atunci când are
remuşcări sincere faţă de cea ce a greşit, simte o iubire copleşitoare faţă de
părinţi şi au ocazia să se apropie şi
mai mult de aceştia.
Călăuzirea copilului
spre ce e bine în viaţă este un lucru
mult mai important decât pedeapsa pentru greşelile sale. Disciplina înseamnă formare iar părinţii au
datoria să-i iubească mai întâi sincer pe copii şi apoi să le asigure toate
datele necesare formării de-a lungul
anilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu